Статии

Ролята на игрите в процеса на учене при деца със специални потребности

Ролята на игрите в процеса на учене при деца със специални потребности

 

  • Всички деца, включително и тези със специални нужди, най-ефективно усвояват нова информация и умения, когато им е интересно.
  • Ежедневните игри и рутинни занимания са отлично средство за подпомагане на процеса на учене при децата със специални потребности.
  • Игрите и забавленията са ценен помощник за развиване на умения, необходими за  различни сфери.
  • Желателно е децата да имат много и разнообразни възможности да упражняват новопридобитите умения.

 

Можете да стимулирате процеса на учене при  детето със специални нужди, като му давате детайлни и ясни инструкции, показвате му какво се очаква да прави и използвате визуални помощници под формата на любими играчки и/или персонажи от харесвани филмчета и приказки.

 

КАК ДА ПОДКРЕПИМ УЧЕНЕТО НА ДЕЦА СЪС СПЕЦИАЛНИ НУЖДИ: РАЗБИРАНЕ НА РОЛЯТА И ВАЖНОСТТА НА ИНТЕРЕСИТЕ

Всички деца се чувстват много по-мотивирани да усвояват нови знания и умения, ако са заинтригувани от това, което правят. Същото се отнася и за децата със специални потребности. Затова е добро решение да заложите на теми и сфери, към които детето Ви проявява интерес, за по-дълго задържат вниманието му и видимо го вълнуват. Именно този интерес ще послужи като стабилна и ефективна основа за развиване на езиково-говорните и социалните умения на детето Ви и за изграждането на увереност при използването на въпросните умения в заобикалящата го среда. Интересът на детето ще позволи и то да се приучи да следва инструкции, да се вписва естествено в групи, да решава проблеми, безконфликтно да играе и да се забавлява с други деца.

 

КАК ДА ОТКРИЕМ ТЕМИТЕ И СФЕРИТЕ, КЪМ КОИТО ДЕТЕТО ПРОЯВЯВА НАЙ-ГОЛЯМ ИНТЕРЕС

Интересите на детето Ви ще разкриете с най-голяма яснота и точност, когато прекарвате по-дълго време заедно. Обърнете внимание какво го кара да се усмихва и разсмива? Към какво най-често се насочва и/или гледа продължително? Какво му идва естествено и отвътре да прави? Например: строене с блокчета и конструктори, обличане като приказен герой и пресъздаване на сцени от сюжет, игри с колички и влакчета, игри на открито, игри със или във вода, рисуване, творческо майсторене, занимания, свързани с животни и т.н.

Ако детето Ви има любимо телевизионно предаване, можете да използвате и него в процеса на учене. Например: установили сте, че детето много харесва конкретно филмче. Нарисувайте или оцветявайте картинки с герои от това филмче пък разиграйте сцени и дейности от сюжета му.

Ако детето не проявява по-изявен интерес към нищо специално, започнете с неангажиращо време заедно – слушайте музика, разхождайте се, майсторете нещо, играйте с балончета, ритайте топка и т.н. Всичко, което Ви хрумне като възможност за приятно прекарване на времето Ви заедно. Тези споделени забавления ще помогнат да забележите какво най-дълго задържа вниманието на детето, разпалва най-голям интерес у него, най-добре му се отдава и най-силно го вълнува.

Игрите за деца със специални потребности

ИНТЕРЕСИТЕ НА ДЕТЕТО КАТО ОСНОВА ЗА РАЗПАЛВАНЕ НА ЖЕЛАНИЕТО МУ ДА ПРИДОБИВА НОВИ ЗНАНИЯ И УМЕНИЯ

След като сте установили какво детето Ви харесва и какво не, следващата стъпка е да отделите време за съвместни игри и забавления!

Играта има ключова роля в процеса на развиване и учене на детето! Поставете си за цел всеки ден да прекарвате време в игри с него. Първоначално това могат да са само 2 или 3 забавни дейности на ден и в часове, когато знаете, че ще можете да му посветите пълното си внимание. Още по-хубаво ще е, ако седнете или застанете така, че да бъдете на нивото на детето, докато се забавлявате.

 

Игрите с детето Ви ще допринесат за развитието на:

  • Eзиково-говорни умения:

Идеи за игри: изберете играчка, която детето харесва, и проведете „разговор“ с нея. Или помолете детето да Ви разкаже за играчката – ако е кукла, как се казва тя, какви са любимите й неща, на колко години е и т.н.

  • Социални умения:

Идея за игра: използвайте любима играчка или харесван от детето Ви филмов персонаж, за да пресъздавате различни социални ситуации, които е възможно да се случат на детската площадка.

  • Моторни умения:

Идея за игра: ако детето обича да строи с блокчета или да сглобява конструктор, планирайте време да го правите заедно.

Този вид занимания развиват фината и грубата моторика на детето.

  • Игрови умения:

Идеи за игри: настолни игри; игри с карти, изобразяващи любими на детето теми (например колички, животни, футболисти и др.).

Този вид игри развиват у детето умения за вживяване в образ, поставяне на чуждо място, преценяване на събитие/ситуация от различни гледни точки и способност за споделяне с други хора.

 

ЕЖЕДНЕВНАТА РУТИНА КАТО СРЕДСТВО ЗА УЧЕНЕ

Ежедневните събития и рутини предоставят отлични възможности на детето Ви да развива своите интереси и да научава нови неща.

Идеи за рутинни дейности, които да служат за забавно усвояване на нови знания и умения:

  • Когато подреждате пране, помолете детето да помогне като сортира всички чорапи. Или да назове видовете дрехи, които сгъвате. Или да описва цветовете им и да ги брои.
  • Когато е време за хранене, подредете масата заедно с детето  – сложете подложки за чиниите, покажете му къде стоят чашите, как се аранжират приборите и пр. Докато се храните, можете да обсъждате имената на различните видове продукти в ястията или да се редувате в споделяне на истории и шеги.
  • Прекрасна идея, която ще стимулира ученето на детето, е да включите в собствената си ежедневна програма дейностите, които са му любими. Например: ако харесва животни, посетете заедно местния зоомагазин и там проведете дискусия за наличните видове животни. В какви цветове са? С козина ли са, с люспи или имат бодли? На път за училище можете да броите кучетата и котките, които срещате.

АНГАЖИРАНЕ НА ДРУГИ ХОРА В ПРОЦЕСА НА УЧЕНЕ НА ДЕТЕТО

Когато детето Ви усвоява нови умения, в идеалния случай то трябва да има безброй възможности да ги упражнява и по-този начин да ги затвърждава и надгражда.

Приобщаването на други хора в процеса на учене значително ще го подпомогне. Това могат да бъдат баби, дядовци и/или по-далечни членове на семейството, служители в дневния център и др.

Например: детето Ви учи имената на различни видове ястия и продукти по време на хранене. Ако бабите и дядовците знаят за това, те ще помагат с допълнителни въпроси и примери, когато са заедно с внучето си. Или ако детето Ви много обича да играе с плюшени играчки, нека в дневния център са наясно с това, за да използват именно такива играчки в заниманията, свързани с броене.

Добра идея е да разговаряте с преподаватели на деца в училищна и предучилищна възраст за стратегии, потвърдени в практиката им като успешни и ефективни, и след това да ги приложите в домашна среда, за да стимулирате още повече усвояването на различни умения от детето Ви и изграждането у него на увереност при тяхното прилагане. 

Източник