Статии

Ролята на игрите за развитието на децата на възраст от 0 до 8 години

Ролята на игрите за развитието на децата
  • Игрите са ключов компонент в процеса на придобиване и затвърждаване на знания от децата и оказват съществено влияние върху цялостното им развитие.

  • Важно е игрите да са разнообразни, за да се обхванат всички аспекти в развитието на детето.

  • Неструктурираните и структурираните игри са двата основни типа игрови занимания.

  • Успоредно с порастването на децата се променя и начинът, по който играят.




РОЛЯТА НА ИГРИТЕ

Игрите са изключително важни за развитието на децата!

Играейки, малчуганите имат възможност от разностранни източници и по различни начини да получават, обогатяват и затвърждават знанията си за заобикалящата ги среда и респективно – да трупат ценен житейски опит.

Игрите помагат на децата:

  • Да изградят увереност.
  • Да се чувстват обичани, щастливи и в безопасност.
  • Да разбират все по-обхватно и задълбочено как функционира светът.
  • Да развиват социални умения и езиково-говорни способности.
  • Да развият грижовност към другите и към заобикалящата ги среда.
  • Да развият и усъвършенстват физическите си способности.

Игрите осигуряват на децата различни сензорни, физически и когнитивни преживявания, които изграждат връзки в мозъка, а това на свой ред помага на подрастващите да се развият физически, когнитивно, социално и емоционално.

От голямо значение е децата да участват в много и различни типове игрови ситуации – структурирани и неструктурирани, на закрито и навън, самостоятелно и в група, творчески, приложни и др. Това ще гарантира паралелно развитие на всички аспекти от детската личност – физически, социален, емоционален и творчески.

 

РАЗЛИЧНИ ТИПОВЕ ИГРИ: НЕСТРУКТУРИРАНИ И СТРУКТУРИРАНИ

НЕСТРУКТУРИРАНИ ИГРИ

Непланирани игри, които започват спонтанно в зависимост от темата / предмета / емоцията, които са ангажирали вниманието на детето в дадения момент.

Примери за неструктурирани игри:

  • Арт занимания с музика и изобразително изкуство.
  • Игри, развиващи въображението – изграждане на къщичка от кутии или крепост от възглавници и одеяла; преобличане като любим герой от приказка или филмче и др.
  • Изследване на любими места – опознаване на двора на дома или дневния център, разходка в парка, посещение на детската площадка и др.

В неструктурираната игра можете да се включите и Вие. Понякога единственото което ще се изисква от Вас, е да насочвате детето в правилната посока (например към конкретна играчка на пода, към скицника и пастелите на работната маса и т.н.). В други случаи ще трябва да участвате по-активно, задавайки на детето въпроси, съществени за по-нататъшното протичане на играта.

 

          СТРУКТУРИРАНИ ИГРИ

Организирани игри, които се случват в конкретно време и/или на определено място. Най-често са ръководени от възрастен. По-големите деца изпитват по-явна наслада и извличат по-осезаеми ползи именно от този тип игри.

Примери за структурирани игри:

  • С топка на открито – футбол, баскетбол и др.
  • Уроци по плуване – за по-големи деца.
  • Посещения в местната библиотека и слушане на приказки.
  • Уроци по танци, музика и/или актьорско майсторство – за всички възрасти.
  • Семейни настолни игри.
  • Различни спортни дейности – за по-големи деца.

Структурираните и неструктурираните игри могат да протичат на закрито или навън. Вторият вариант обогатява детето с шанса да изследва заобикалящия го свят, да бъде активно, да тества физически граници и… да се поизцапа!

Идеи за структурирани и неструктурирани игри за деца


КАК ИГРИТЕ ПОМАГАТ ЗА РАЗВИТИЕТО НА ДЕЦАТА

В процеса на порастване на детето повече и по-разнообразни теми и сфери ще привличат вниманието му, все повече ще се развиват физическите му умения и като следствие – ще се променя начинът му на игра. Детето ще става по-креативно, по-склонно да експериментира с нови неща и по-смело в хрумванията и действията си. В много случаи това ще предполага наличието на по-голямо пространство и повече време за игри, в хода на които въображението му ще се развихря без граници!

Заедно с порастването ще се променят и предпочитанията на детето към протичането на игрите. Понякога ще иска да се забавлява съвместно с други деца (без присъствието на възрастни). Друг път ще иска да прекара времето си с Вас. В трети случаи ще предпочете да играе самостоятелно и ще има нужда само да му дадете идеи и насоки, а после да го оставите необезпокоявано да се потопи в играта.

 

ИДЕИ ЗА ИГРИ, ПОДПОМАГАЩИ РАЗВИТИЕТО НА НОВОРОДЕНИ И БЕБЕТА

За бебето дори само да зърне усмихнатото Ви лице и/или да чуе гласа Ви е забавно преживяване, изпълващо го с радост!

Предложения за игри:

  • Слушане на музика, песни или подрънкване със звънчета (дрънкалки). Този род занимания ще послужат за развитие на слуха и движенията на новороденото. Добра идея е да тактувате нежно с пръсти по коремчето на бебето, докато му пеете.
  • Много забавна и ефективна за социалното и емоционалното развитие на бебето е играта „Криенка“. Майката (възрастният) покрива с длани лицето си (или го прикрива с възглавничка) и когато отново се показва на бебето, казва „Так“. Може да се комбинира с последващо гъделичкане или друго действие, което още повече ще разсее и двамата.
  • Нежно докосване с различни текстури ще развие тактилните възприятия на бебето. Можете да използвате пера, метал, тъкани, гума и др.
  • Занимания с предмети с различни големини, цветове и форми ще стимулират бебето да се пресяга да ги взима и хваща стабилно в ръчичка.
  • Топки, кубчета и други изкушаващи предмети ще подтикнат бебето да иска да пълзи, да опитва да се изправи и да прави малки крачки.

Регулярното оставяне на бебето по коремче на пода и/или провеждането на игри на пода са изключително важни за него. Това ще го окуражи да иска да се движи, пълзи, преобръща и ще му помогне да развие мускулната си сила. Също така ще стартира процеса на опознаване на заобикалящата го среда от различна перспектива. Единственото което ще Ви е нужно, са килимче за игра или одеяло, които да сложите на пода.

 

ИДЕИ ЗА ИГРИ, ПОДПОМАГАЩИ РАЗВИТИЕТО НА НОВОРОДЕНИ И БЕБЕТА

 

ИДЕИ ЗА ИГРИ, ПОДПОМАГАЩИ РАЗВИТИЕТО НА МАЛКИ ДЕЦА

  • Картонени кутии, надуваеми топки и други големи и леки предмети ще стимулират детето да тича, строи, бута, дърпа.
  • Тебешир, въже, топка ще накарат детето да иска да скача и прескача, да рита и тропа с крачета, да прави стъпки и/или тича.
  • Кутии, големи блокчета, възглавници са чудесно средство детето да развие уменията си за баланс, въртене, люлеене, претъркулване, катерене.
  • Преобличане като герои от приказки и филмчета, носене на ръкавици, шапки и др. ще развие въображението и творческото мислене.
  • Хълмове, тунели и др. ще развият физическите умения на детето, неговата сила, издръжливост, умение за катерене и пълзене и жажда за изследване и опознаване на заобикалящия го свят.

Ако по време на тези игри звучи и музика, децата биха могли да експериментират с различни звуци и ритми. Чудесна идея е да включите пеене, танцуване и пляскане с ръце заедно с децата.

 

ИДЕИ ЗА ИГРИ, ПОДПОМАГАЩИ РАЗВИТИЕТО НА ДЕЦА В ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ

  • Картонени кутии от мляко, дървени лъжици, празни саксии за цветя, пръчки, хартия, пластмасови кофи, стари дрехи и др. могат да се окажат източник на неизчерпаемо вдъхновение за децата и те да се потопят в безкрайно интересни и забавни неструктурирани игри.
  • Пъзели, домино, мемори игри ще подобрят паметта и концентрацията.
  • Моделиране с глина и пластилин ще стимулират фината моторика на детето.
  • Любима музика, стар дезодорант или лъжица вместо микрофон, лек тиган вместо барабани са превъзходни за импровизирано свирене и забавни танци.
  • Игрите с топка ще развият физическите умения на детето – ритане, хвърляне, преобръщане. Постарайте се да обърнете внимание на детето, че трябва да извършва тези действия последователно и с левия, и с десния крак/ръка и да премества балансирано тялото си.

ИДЕИ ЗА ИГРИ, ПОДПОМАГАЩИ РАЗВИТИЕТО НА ДЕЦА В ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ


ИДЕИ ЗА ИГРИ, ПОДПОМАГАЩИ РАЗВИТИЕТО НА МАЛКИ УЧЕНИЦИ

  • Различни материи, кошове за пране, кутии, възглавници и одеяла са отличен „строителен материал“ за изграждане на къщички, крепости и т.н.
  • Собственоръчно измайсторено трасе с препятствия ще развие у детето усет за посока, умения за бързина и прецизност.
  • Игрите на думи ще стимулират езиково-говорните умения.
  • Готвенето с играчки макети на хранителни продукти ще обогати познанията на детето за цифри и количества, видове храни и ползите от тях, както и ще го научи на тънкости в кулинарното изкуство.
  • Игрите с разказване ще развият творческото мислене на детето, езиково-говорните му умения и речников запас, способността му да се изразява, осмисля, припомня, съчинява и т.н.
  • Привидно обикновени занимания като разглеждане на снимки и/или картинки и разходки сред природата също биха могли да разпалят детското въображение.
  • Майсторенето на играчки е един много креативен начин за развитие на детето и също така безкрайно забавен.

Ако детето проявява интерес, можете да обмислите записването му в различни спортни дейности за деца.

 

ИДЕИ ЗА ИГРИ, ПОДПОМАГАЩИ РАЗВИТИЕТО НА МАЛКИ УЧЕНИЦИ

 

АКО ДЕТЕТО НЕ ИСКА ДА ИГРАЕ

Понякога детето няма да има желание за игра. Защото се чувства уморено; защото намира за скучно това, което връстниците му правят; или защото просто в момента не иска. Подобно нещо не е прецедент и не бива да се притеснявате.

Понякога, обаче, липсата на игра или по-точно – липсата на интерес за игра, може да се окаже симптом за развитийни нарушения.

Кога е препоръчително да се консултирате с професионалист:

  • Бебето не проявява никакъв интерес към играта „Криенка“.
  • Детето показва силно занижен интерес към играчки или не ги използва по функционален начин. Например: единствено върти колелата на количката и не опитва да симулира шофиране, както правят връстниците му.
  • Детето в предучилищна възраст не проявява интерес към участие в съвместни игри с останалите деца и няма желание да се включва в занимания с преобличане като персонажи от приказки и филмчета.

Източник