-
Игрите са ключов компонент в процеса на придобиване и затвърждаване на знания от децата и оказват съществено влияние върху цялостното им развитие.
-
Важно е игрите да са разнообразни, за да се обхванат всички аспекти в развитието на детето.
-
Неструктурираните и структурираните игри са двата основни типа игрови занимания.
-
Успоредно с порастването на децата се променя и начинът, по който играят.
РОЛЯТА НА ИГРИТЕ
Игрите са изключително важни за развитието на децата!
Играейки, малчуганите имат възможност от разностранни източници и по различни начини да получават, обогатяват и затвърждават знанията си за заобикалящата ги среда и респективно – да трупат ценен житейски опит.
Игрите помагат на децата:
- Да изградят увереност.
- Да се чувстват обичани, щастливи и в безопасност.
- Да разбират все по-обхватно и задълбочено как функционира светът.
- Да развиват социални умения и езиково-говорни способности.
- Да развият грижовност към другите и към заобикалящата ги среда.
- Да развият и усъвършенстват физическите си способности.
Игрите осигуряват на децата различни сензорни, физически и когнитивни преживявания, които изграждат връзки в мозъка, а това на свой ред помага на подрастващите да се развият физически, когнитивно, социално и емоционално.
От голямо значение е децата да участват в много и различни типове игрови ситуации – структурирани и неструктурирани, на закрито и навън, самостоятелно и в група, творчески, приложни и др. Това ще гарантира паралелно развитие на всички аспекти от детската личност – физически, социален, емоционален и творчески.
РАЗЛИЧНИ ТИПОВЕ ИГРИ: НЕСТРУКТУРИРАНИ И СТРУКТУРИРАНИ
НЕСТРУКТУРИРАНИ ИГРИ
Непланирани игри, които започват спонтанно в зависимост от темата / предмета / емоцията, които са ангажирали вниманието на детето в дадения момент.
Примери за неструктурирани игри:
- Арт занимания с музика и изобразително изкуство.
- Игри, развиващи въображението – изграждане на къщичка от кутии или крепост от възглавници и одеяла; преобличане като любим герой от приказка или филмче и др.
- Изследване на любими места – опознаване на двора на дома или дневния център, разходка в парка, посещение на детската площадка и др.
В неструктурираната игра можете да се включите и Вие. Понякога единственото което ще се изисква от Вас, е да насочвате детето в правилната посока (например към конкретна играчка на пода, към скицника и пастелите на работната маса и т.н.). В други случаи ще трябва да участвате по-активно, задавайки на детето въпроси, съществени за по-нататъшното протичане на играта.
СТРУКТУРИРАНИ ИГРИ
Организирани игри, които се случват в конкретно време и/или на определено място. Най-често са ръководени от възрастен. По-големите деца изпитват по-явна наслада и извличат по-осезаеми ползи именно от този тип игри.
Примери за структурирани игри:
- С топка на открито – футбол, баскетбол и др.
- Уроци по плуване – за по-големи деца.
- Посещения в местната библиотека и слушане на приказки.
- Уроци по танци, музика и/или актьорско майсторство – за всички възрасти.
- Семейни настолни игри.
- Различни спортни дейности – за по-големи деца.
Структурираните и неструктурираните игри могат да протичат на закрито или навън. Вторият вариант обогатява детето с шанса да изследва заобикалящия го свят, да бъде активно, да тества физически граници и… да се поизцапа!
КАК ИГРИТЕ ПОМАГАТ ЗА РАЗВИТИЕТО НА ДЕЦАТА
В процеса на порастване на детето повече и по-разнообразни теми и сфери ще привличат вниманието му, все повече ще се развиват физическите му умения и като следствие – ще се променя начинът му на игра. Детето ще става по-креативно, по-склонно да експериментира с нови неща и по-смело в хрумванията и действията си. В много случаи това ще предполага наличието на по-голямо пространство и повече време за игри, в хода на които въображението му ще се развихря без граници!
Заедно с порастването ще се променят и предпочитанията на детето към протичането на игрите. Понякога ще иска да се забавлява съвместно с други деца (без присъствието на възрастни). Друг път ще иска да прекара времето си с Вас. В трети случаи ще предпочете да играе самостоятелно и ще има нужда само да му дадете идеи и насоки, а после да го оставите необезпокоявано да се потопи в играта.
ИДЕИ ЗА ИГРИ, ПОДПОМАГАЩИ РАЗВИТИЕТО НА НОВОРОДЕНИ И БЕБЕТА
За бебето дори само да зърне усмихнатото Ви лице и/или да чуе гласа Ви е забавно преживяване, изпълващо го с радост!
Предложения за игри:
- Слушане на музика, песни или подрънкване със звънчета (дрънкалки). Този род занимания ще послужат за развитие на слуха и движенията на новороденото. Добра идея е да тактувате нежно с пръсти по коремчето на бебето, докато му пеете.
- Много забавна и ефективна за социалното и емоционалното развитие на бебето е играта „Криенка“. Майката (възрастният) покрива с длани лицето си (или го прикрива с възглавничка) и когато отново се показва на бебето, казва „Так“. Може да се комбинира с последващо гъделичкане или друго действие, което още повече ще разсее и двамата.
- Нежно докосване с различни текстури ще развие тактилните възприятия на бебето. Можете да използвате пера, метал, тъкани, гума и др.
- Занимания с предмети с различни големини, цветове и форми ще стимулират бебето да се пресяга да ги взима и хваща стабилно в ръчичка.
- Топки, кубчета и други изкушаващи предмети ще подтикнат бебето да иска да пълзи, да опитва да се изправи и да прави малки крачки.
Регулярното оставяне на бебето по коремче на пода и/или провеждането на игри на пода са изключително важни за него. Това ще го окуражи да иска да се движи, пълзи, преобръща и ще му помогне да развие мускулната си сила. Също така ще стартира процеса на опознаване на заобикалящата го среда от различна перспектива. Единственото което ще Ви е нужно, са килимче за игра или одеяло, които да сложите на пода.
ИДЕИ ЗА ИГРИ, ПОДПОМАГАЩИ РАЗВИТИЕТО НА МАЛКИ ДЕЦА
- Картонени кутии, надуваеми топки и други големи и леки предмети ще стимулират детето да тича, строи, бута, дърпа.
- Тебешир, въже, топка ще накарат детето да иска да скача и прескача, да рита и тропа с крачета, да прави стъпки и/или тича.
- Кутии, големи блокчета, възглавници са чудесно средство детето да развие уменията си за баланс, въртене, люлеене, претъркулване, катерене.
- Преобличане като герои от приказки и филмчета, носене на ръкавици, шапки и др. ще развие въображението и творческото мислене.
- Хълмове, тунели и др. ще развият физическите умения на детето, неговата сила, издръжливост, умение за катерене и пълзене и жажда за изследване и опознаване на заобикалящия го свят.
Ако по време на тези игри звучи и музика, децата биха могли да експериментират с различни звуци и ритми. Чудесна идея е да включите пеене, танцуване и пляскане с ръце заедно с децата.
ИДЕИ ЗА ИГРИ, ПОДПОМАГАЩИ РАЗВИТИЕТО НА ДЕЦА В ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
- Картонени кутии от мляко, дървени лъжици, празни саксии за цветя, пръчки, хартия, пластмасови кофи, стари дрехи и др. могат да се окажат източник на неизчерпаемо вдъхновение за децата и те да се потопят в безкрайно интересни и забавни неструктурирани игри.
- Пъзели, домино, мемори игри ще подобрят паметта и концентрацията.
- Моделиране с глина и пластилин ще стимулират фината моторика на детето.
- Любима музика, стар дезодорант или лъжица вместо микрофон, лек тиган вместо барабани са превъзходни за импровизирано свирене и забавни танци.
- Игрите с топка ще развият физическите умения на детето – ритане, хвърляне, преобръщане. Постарайте се да обърнете внимание на детето, че трябва да извършва тези действия последователно и с левия, и с десния крак/ръка и да премества балансирано тялото си.
ИДЕИ ЗА ИГРИ, ПОДПОМАГАЩИ РАЗВИТИЕТО НА МАЛКИ УЧЕНИЦИ
- Различни материи, кошове за пране, кутии, възглавници и одеяла са отличен „строителен материал“ за изграждане на къщички, крепости и т.н.
- Собственоръчно измайсторено трасе с препятствия ще развие у детето усет за посока, умения за бързина и прецизност.
- Игрите на думи ще стимулират езиково-говорните умения.
- Готвенето с играчки макети на хранителни продукти ще обогати познанията на детето за цифри и количества, видове храни и ползите от тях, както и ще го научи на тънкости в кулинарното изкуство.
- Игрите с разказване ще развият творческото мислене на детето, езиково-говорните му умения и речников запас, способността му да се изразява, осмисля, припомня, съчинява и т.н.
- Привидно обикновени занимания като разглеждане на снимки и/или картинки и разходки сред природата също биха могли да разпалят детското въображение.
- Майсторенето на играчки е един много креативен начин за развитие на детето и също така безкрайно забавен.
Ако детето проявява интерес, можете да обмислите записването му в различни спортни дейности за деца.
АКО ДЕТЕТО НЕ ИСКА ДА ИГРАЕ
Понякога детето няма да има желание за игра. Защото се чувства уморено; защото намира за скучно това, което връстниците му правят; или защото просто в момента не иска. Подобно нещо не е прецедент и не бива да се притеснявате.
Понякога, обаче, липсата на игра или по-точно – липсата на интерес за игра, може да се окаже симптом за развитийни нарушения.
Кога е препоръчително да се консултирате с професионалист:
- Бебето не проявява никакъв интерес към играта „Криенка“.
- Детето показва силно занижен интерес към играчки или не ги използва по функционален начин. Например: единствено върти колелата на количката и не опитва да симулира шофиране, както правят връстниците му.
- Детето в предучилищна възраст не проявява интерес към участие в съвместни игри с останалите деца и няма желание да се включва в занимания с преобличане като персонажи от приказки и филмчета.