Методика на обучението по писане при деца с церебрална парализа и други двигателни нарушения – Анна Трошева-Асенова
-
Срок на доставка: 2-3 седмици
- Безплатна доставка над 300 лв.
- 14 работни дни право на връщане
25,00 лв.
Неналичен, но достъпен за предварителни продажби.
Описание
Настоящата монография представя първата методика за обучение по писане при деца и ученици с детска церебрална парализа, която е разработена за българската графична система. Тя се базира на защитен от автора дисертационен труд на тема „Формиране на графични умения за писане при ученици с детска церебрална парализа“ (Трошева, 2004). В книгата са представени особеностите на развитието при детска церебрална парализа, затрудненията в ограмотяването и ученето, подходи и условия за тяхното преодоляване. Адаптираното образователно съдържание, методите на работа и помощните средства в представената методика са подходящи и за деца и ученици с друг тип двигателни нарушения.
Описаните в книгата данни от изследвания и подробни указания за подходите на работа в обучението по писане могат да бъдат от полза в работата на общообразователните, специалните и ресурсните учители, логопедите и ерготерапевтите, работещи в предучилищен и начален училищен етап, както и на родителите на децата с двигателни нарушения.
Автор: Анна Трошева-Асенова
Издателство: Стено
Година на издаване: 2025
Брой страници: 139
Тип корица: мека
За автора:
Доц. д-р Анна Трошева-Асенова е преподавател в Софийски университет „Св. Климент Охридски“, Факултет по науки за образованието и изкуствата, катедра „Специална педагогика“ от 2006 година. Опитът ѝ в работата с деца с двигателни нарушения, в частност с детска церебрална парализа, е дългогодишен. Тя е автор на над 80 научни публикации, сред които книгите „Акценти на педагогическата подкрепа при деца с физически увреждания, двигателни нарушения и хронични заболявания“, „Играта и децата със специални образователни потребности“, „Приобщаване на детето с нарушен слух в образователната среда“ (в съавторство), „Специална педагогика“ (в съавторство). Доц. Трошева е главен редактор на списание „Специална педагогика и логопедия“. Научните ѝ интереси са в областта на обучението, рехабилитацията и алтернативната комуникация на деца с двигателни нарушения, с нарушен слух, с хронични заболявания.
СЪДЪРЖАНИЕ:
УВОД – 5
ПЪРВА ГЛАВА. Характеристика на писмените умения и обучението по писане при деца с типично развитие – 7
1.1. Характеристики на писмената форма на речта – 7
1.2. Основни предпоставки за овладяване на графични умения за писане – 9
1.3. Развитие на графомоториката – 15
1.4. Основни положения, цели, задачи и етапи на началното ограмотяване – 17
1.5. Обучението по писане в общообразователната подготовка в първи клас – 20
1.5.1. Етапи в урока при формиране на уменията за писане на нова ръкописна буква и свързаното ѝ писане в срички и думи – 20
1.5.2. Основни изисквания, свързани с графичния компонент – 22
1.5.3. Технически изисквания, свързани с хигиената на писането – 23
ГЛАВА ВТОРА. Специфични особености в развитието на децата с церебрална парализа – 25
2. 1. Клинична картина на детската церебрална парализа – 25
2.1.1. Същност, етиология и разпространение – 25
2.1.2. Класификация и патогенеза – 28
2.2. Особености в психо-соматичното развитие на децата с ДЦП – 40
2.2.1. Особености в соматичното и двигателното развитие – 40
2.2.2. Особености в психо-когнитивното развитие на децата с ЦП – 45
ГЛАВА ТРЕТА. Нарушения на писането при двигателни увреждания- 55
3.1. Видове нарушения на писмената форма на речта – 55
3.2. Специфика на уменията за писане при ученици с церебрална парализа – 58
3.2.1. Литературни данни за състоянието на графичните умения за писане при децата с церебрална парализа – 58
3.2.2. Експериментални данни за равнище на предограмотителните и писмените умения на учениците с ДЦП (резултати от собствено изследване – Трошева, 2004) – 64
ЧЕТВЪРТА ГЛАВА. Обучението по писане при ДЦП – 79
4.1. Основни принципи на специално-педагогическото въздействие при ДЦП – 79
4.2. Учебни системи и методики на обучението по писане при ДЦП – 80
4.3. Помощни средства и алтернативни методи в обучението по писане – 87
ПЕТА ГЛАВА. Методика за обучение по писане на ученици с ДЦП и други двигателни нарушения – 91
5.1. Основната цел на обучението по писане при ДЦП – 91
5.2. Водещи принципи в специалната програма за обучение по писане – 92
5.3. Подбор и структура на образователно-рехабилитационното съдържание в обучението по писане – 95
5.4. Адаптиране и определяне на целите и задачите на обучението по писане според равнището на развитие на учениците с ДЦП и интензивността на подкрепата – 96
5.5. Подготовка на физическата среда – 101
5.5.1. Работната повърхност – 101
5.5.2. Стол и позициониране- 102
5.5.3. Пишещото средство – 105
5.5.4. Подбор на хартията за писане – 107
5.5.5. Разграфеността на листовете за писане – 109
5.5.6. Ограничител за писане – 109
5.5.7. Фиксиране на хартията – 110
5.5.8. Помощни средства при алтернативно писане на компютър – 111
5.6. Методи на обучение – 112
5.7. Структура на часовете и индивидуалните занятия по (специално) писане при деца с двигателни нарушения – 120
5.8. Приложение на програмата – 120
ЗАКЛЮЧЕНИЕ- 123
Литература – 124
Приложение No1. Масаж на пръстите и ръцете – 132
Приложение No2. Тест за функционални умения на водещата (активната) ръка – 134
Приложение No3. Критерии за наблюдение в режимни моменти – 135
Приложение No4. Показатели за наблюдение на техническите умения за писане – 136
Приложение No5. Имитационен тест на Лесны (1989) за изследване на пръстов гнозис и праксис – 137
Приложение No6. Инструкция за Тест на Пиаже за ориентация ляво-дясно – 138
Приложение No7. Идеи за релаксация – 139
Мнения
Все още няма мнения.