Промоции и намаления

Количка Пчела малка
140.00 лв. 180.00 лв.
Декоративни яйца
20.00 лв. 25.00 лв.
Яйце
2.50 лв. 0.00 лв.

Най-продавани

1885
90.00 лв.
1900
60.00 лв.
1968
21.00 лв.

От блога

  • Кои играчки са добри за децата ни?

    Кои играчки са добри за децата ни?

    Всеобщо известно е, че малките деца учат най-добре, докато играят. Поднесено под формата на игра обучението е много по-качествено и „безболезнено”, натрупаните знания са по-трайни, а едновременно с това децата се забавляват и участват с желание.

    В този ред на мисли трябва да се запитаме: С какво играят децата ни? Как им избираме играчките? На какво трябва да обърнем внимание при избора на игрови материал?

    Тук ще си позволя да резюмирам известния американски психолог д-р Фицхю Додсън, който обяснява кои играчки са добри за децата ни в книгата си „Изкуството да бъдеш родител” (С. 2005, ИК „Колибри”):

    1. Добрите играчки са безопасни. Те са здрави и не се чупят лесно. Не съдържат дребни елементи, които детето може да погълне или да се задуши с тях. Използваните материали са висококачествени, а покритията (бои, байцове, лакове) са безвредни.

    2. Добрите играчки са дълготрайни (разбира се, тук от огромно значение е възрастта и темперамента на детето). Като най-подходящи д-р Додсън определя играчките, изработени от твърда масивна дървесина.

    3. При добрите играчки 90% от играта идва от детето, а 10% - от играчката. Важно е играчката да му дава възможност да развива своите способности и талант, да му вдъхва увереност. Вземете за пример дървените кубчета – на пръв поглед обикновени и според някои дори скучни, те са играчка с неизчерпаем потенциал. С тях всеки път може да се играе на различни неща – да се строят къщи, замъци, гаражи за количките, да се подреждат по големина... и по този начин се стимулира развитието на въображението, съобразителността, логическото мислене, сръчността...



    Вижте и обратния модел, когато 90% от играта идва от играчката, а 10% - от детето. Такъв е случаят с количка с дистанционно управление например. Участието на детето се свежда до натискането на бутоните и при това за не повече от 20-30 мин. След което количката бива захвърлена при останалите в коша, а детето не се е обогатило с нищо.

    4. Добрите играчки трябва да са забавни и да ангажират вниманието на детето дългосрочно, да му осигуряват разнообразна и вълнуваща игра, а не просто еднообразно натискане на бутон или друго подобно занимание.



    5. Евтиното излиза по-скъпо. Ако съберем цените на евтините пластмасови играчки, които купуваме на децата си от сергията за вестници, от хранителния магазин, от магазините „за левче” и други подобни, ще се изненадаме от общата сума! Тя ще е напълно достатъчна за няколко „скъпи” играчки, които обаче са добре изработени и развиват способностите и креативността на детето.

    6. Играчките трябва да съответстват на възрастта, развитието и интересите на детето. Ако предлагате на детето играчка, за която то е още малко, рискувате то да се разочарова от неуспеха си с нея и да се откаже от подобни занимания в бъдеще. Хубаво е да имаме предвид, че колкото е по-малко детето, толкова по-големи трябва да са играчките.



    В заключение ще се присъединя към американския психолог, който казва: „Не забравяйте, че най-важната „играчка” в живота на детето ви, „играчката”, с която то ще се забавлява повече, отколкото с всяка друга, която ще му повлияе по-силно от всяка друга, сте вие, играчката от плът и кръв! Да играе с вас е за него хиляди пъти по-ценно, отколкото с каквото и да е друго!”

    Автор: Благослава Банчева

    Read More
  • Пиенето със сламка подпомага развитието на оралната моторика

    Пиенето със сламка подпомага развитието на оралната моторика
     
    Пиенето със сламка е много лесно, но ефективно средство за подобряване на оралномоторните умения. То помага за закръгляне и прилепване на устните, прибиране на езика в устата, повишаване на мускулната сила на бузите, правилно позициониране на долната челюст, координиране на дишането, всмукването и преглъщането и др. Смученето може да помогне на някои хора да подобрят концентрация на вниманието и да им подейства успокояващо.
     
    Пиенето със сламка обикновено се усвоява на възраст около 8-10 месеца. Бутилката Мече на ARK е много подходяща за деца, които сега започват усвояването на това умение. Сламката към бутилката има специална клапа, която държи течността на върха й (благодарение на това пиенето изисква минимални усилия). По-големите деца биха предпочели чашата Sip-Tip, която има същата функция, но дизайнът й не е толкова детски. В магазина ни се предлагат отделно клапи, които може да използвате с обикновени сламки за пиене и да постигнете същите резултати.




    В идеалния случай само 6-7 мм от сламката трябва да влязат в устата. В това положение течността се излива в предната част на устната кухина, откъдето по-лесно се „управлява” и е по-малко вероятно да причини кашлица / аспирация. В допълнение получавате по-добра тренировка на оралната моторика (езикът се прибира повече, устните прилепват по-добре и мускулите на бузите имат по-голямо напрежение).

    Повечето деца пъхат сламката прекалено навътре в устата. За да отмерите колко точно, дайте на детето да пие от обикновена сламка. Когато сламката е в устата, хванете я с пръсти точно пред устните (или отбележете нивото внимателно с маркер) и издърпайте. Ако е повече от 6-7 мм, можете да използвате Гъвкавите ограничители за устни, за да тренирате и постепенно да намалявате тази дължина.

    Приучаването на детето да пие самостоятелно от сламка е важна стъпка в развитието му. Освен това има и редица други дейности със сламка, които биха подобрили оралната моторика. Ето някои от тях:

    - Използване на ограничител за устни
    Ограничителят за устни стимулира оралната мускулатура и подпомага правилното позициониране (отдръпване на езика, стягане на бузите и затваряне на устните). Освен това предпазва от поставянето на сламката прекалено навътре в устата и от дъвкането й с цел осигуряване на стабилност.





    - Давайте за пиене по-гъсти течности (като млечен шейк или нектар)
    Те са по-трудни за засмукване със сламка, което ще накара устните, бузите и езикът да се напрегнат и потрудят повече.

    Колкото по-далече трябва да отиде течността, толкова повече усилия са нужни за засмукването й. Освен това е и забавно!

    Статията е превод от блога на Деби Лоуски (логопед и създател на компанията и инструментите ARK Therapeutic). Оригиналният текст може да прочетете тук.

    Read More
  • Ролята на виброакустичното оборудване при терапия на деца с увреден слух

    Ролята на виброакустичното оборудване при терапия на деца с увреден слух

    Залата за сензорна стимулация е изключително подходяща среда за терапия и обучение на деца със слухови нарушения. Много често те я възприемат като приказно и дори магическо място, свързано с приятни преживявания и игри. Тази нагласа е особено ценна по отношение на мотивацията и желанието им за сътрудничество в терапевтичната и обучителната дейност.

    Наличието на остатъчен слух и запазената функционалност на останалите анализатори дават основание за добра прогноза по отношение развитието на експресивна реч и комуникативни способности. Разбира се, тук трябва да се имат предвид и други предпоставки, без които това би било немислимо, като например ранно диагностициране на нарушението, адекватно слухопротезиране, подходяща терапия, подкрепяща семейна среда, стимулиращо езиково обкръжение.



    Виброакустично оборудване

    Съхранената сетивност играе важна роля за преодоляване на последиците от слуховото нарушение. За да придобият децата със слухови нарушения умения да използва тази сетивност за възприемането и разбирането на речта, за изграждането на сложен мултисензорен комплекс, е необходима организирана, системна и целенасочена работа, включваща използването на различни технически средства. [Балканска; Трошева, 2014] Част от тези средства е виброакустичното оборудване. Образно казано,


    виброакустиката е чуване с цялото тяло.

     
    Тя е процес, в който са ангажирани три сетивни системи – вестибуларната, слуховата и тактилната. Известно е, че когато няколко сензорни системи се използват едновременно за регистрирането на сетивен стимул, невроните изграждат повече синаптични връзки помежду си. Колкото повече този процес се повтаря, толкова повече връзките се заздравяват, информация се обработва по-бързо и функциите на нервната система се подобряват.


     

    В случаите на хора с увреден слух кожната чувствителност играе важна роля в компенсирането на намалените способности на слуховия анализатор. Кожата е най-големият орган в тялото с повече рецептори, отколкото всяка друга сетивна система. Тя е физическата връзка между индивида и заобикалящата го среда. Един кожен участък с размерите на пощенска марка съдържа 2,74 м кръвоносни съдове, 30 косъма, 300 потни и 4 мастни жлези, 11,89 м нерви, 9000 нервни окончания, 6 сензора за студено, 36 сензора за топло, 75 сензора за натиск и 600 за болка. [Messbauer, 2013]

    Използването виброакустично оборудване при деца със слухови дефицити подпомага развитието на остатъчния слух в посока осъзнаване на темпа и ритъма на музиката и речта.

    Още през 1989 г. Алис-Ан Дароу и Харалд Гол правят изследване за ефекта от вибротактилно стимулиране върху способността за идентифициране на ритмически структури от деца със слухови нарушения. В проучването са включени 29 деца от Училището за глухи деца в град Олат, Канзас. На тях са им представени 10 различни ритмически структури чрез виброакустичен уред и чрез касетофон. При възприемането посредством виброакустичния уред децата са идентифицирали правилно по-голям брой промени в ритъма, отколкото при възприемането само по слухов път. Резултатът е статистически значим (p<0,01). Авторите посочват, че


    „децата с увреден слух могат да имат голяма полза от допълнително въздействие с вибротактилни стимули” и че „ученето може да става по-бързо и по-спокойно”.


    През 1992 г. Алис-Ан Дароу прави ново изследване, като този път проучва ефекта от вибротактилни стимули върху регистрирането на промени в тоналността. Изследвани са 17 деца с увреден слух, на които са пуснати 10 музикални записа с променяща се тоналност чрез виброакустичен уред и чрез касетофон. Десет от тях се справили по-добре при установяването на промените в тоналността, когато възприемали музиката с помощта на виброакустичния уред. Дароу прави заключение, че



    виброакустичното „усещане” на тоновете подобрява способността на децата да диференцират музикалните ноти.


    Виброакустичните уреди се произвеждат в няколко разновидности – легла, кресла, бийнбегс (пуфове, пълни със стиропорени гранули), седалки, сухи басейни с топки и други. Функционалността им се свежда до това да помагат на хората, включително тези със слухови нарушения и други дефицити, да усетят физическите вибрации на звука или музиката чрез тялото си, използвайки костната проводимост. Виброакустичният уред се свързва с hi-fi стерео усилвател, като се използват изводите за високоговорителите. Звукът (музиката) може да се възпроизведе с микрофон, CD плеър, касетофон, радио. При наличие на графичен еквалайзер, той може да се използва при регулирането на честотите за отделните потребители.

      

    За децата с езиково-говорни дефицити, използването на микрофон, свързан към усилвателя, ще им даде възможност да чуят и почувстват собствения си глас. За да бъде ефектът от виброакустичния уред максимален, добре е той да се използва в комбинация с допълнителни високоговорители или добри слушалки. Виброакустично могат да бъдат представяни както мелодии и песни, така и чисти звуци.

    Дори най-ниските нива на звука са достатъчни за провокирането на приятни и релаксиращи физически въздействия върху потребителя на виброакустично оборудване. Въпреки това, добре е да се започне от нулева позиция и постепенно да се увеличава силата, докато се достигне до ниво, в което детето се чувства комфортно. Реакциите му трябва да се следят непрекъснато и при необходимост силата да се регулира. В повечето случаи първоначалните нива скоро се оказват прекалено високи за потребителя и звукът трябва да се намали. Оптималната продължителност на виброакустичната терапевтична сесия варира според способностите и нуждите на всеки потребител. При някои 20-30 минути са достатъчни, а при други може да достигне и до 45 мин.

    автор: © Благослава Банчева



    Цитирани източници:

    Балканска, Н., Трошева, А. (2014) Приобщаване на детето с увреден слух в образователната среда. Феномен, София

    Messbauer, Linda: Why use Vibro-acoustics as part of your MSE treatment? 2013

    Darrow, Alice-Ann & Goll, Harald: The Effect of Vibrotactile Stimuli via the SOMATRON on the Identification of Rhythmic Concepts by Hearing Impaired Children – Journal of Music Therapy; Fall 1989, Vol. 26, Issue 3

    Darrow, Alice-Ann: The Effect of Vibrotactile Stimuli via the SOMATRON on the Identification of Pitch Change by Hearing Impaired Children – Journal of Music Therapy; Summer 1992, Vol. 29, Issue 2

    Read More